electromagnetic tooth clutch

Manufacturer of electromagnetic tooth clutch according to International Technical Standards.

کلاچ الکترومغناطیسی دندانه دار

 
 
کلاچ دندانه دار یا Tooth Clutches با درگیر کردن دندانه های در هم تنیده گشتاور را منتقل می‌کنند. در این نوع کلاچ، درمقایسه با انواع دیگر مقدار بیشتری گشتاور منتقل می شود. موقعیت کامل و تغییرات موقعیت ثابت در دسترس است.
مدل‌های EZE و EZD به‌ صورت ویژه برای دستگاه های ماشینکاری فلز، ساخته شده می‌شوند و دارای دندانه های کم عمق هستند و برای سیستم های دنده ای مناسب هستند. این مدل‌ها معمولاً در داخل جعبه دنده (gear system ) نصب می‌شوند و برای سیستم‌های نوع مرطوب ( wet type ) استفاده می‌شوند، اما در صورت قرار گرفتن در خارج از واحد محرکه، می‌توانند به عنوان نوع خشک ( dry type ) استفاده شوند.
 
مدل های ZAA تا ZHA دارای عمق زیاد هستند و بر این اساس، در نوع خشک (dry) دارای تعداد دندانه های کمتری هستند و در ماشین آلات سبک و ماشین آلات سنگین کاربرد دارند. از آنجایی که در مدل های ZAA، ZBA، ZEA و ZFA جریان الکتریکی از طریق دو تکه رینگ لغزنده (slip ring ) ساخته شده، این رینگ های لغزنده باید باید ضد آب و روغن باشند.
 

مشخصات کلاچ الکترومغناطیسی

کلاچ الکترومغناطیسی دندانه دار در مقایسه با کلاچ الکترومغناطیسی نوع اصطکاکی (electromagnetic friction clutch) دارای مشخصات زیر می باشند:
 
نسبتا کوچکتر و سبکتر است
اقدام قابل اعتماد و سریع و بدون لغزش تماس بعدی
نگهداری و تهویه آسان به دلیل نوع دنده
بدون گشتاور دور آرام و برای چرخش با سرعت بالاتر
 

انواع کلاچ الکترومغناطیسی دندانه دار

با دندانه ی عمیق (Full-depth Tooth)

رایج ترین شکل دندانه ی کلاچ، می توان آن را به صورت چرخشی در هر جهت استفاده کرد.
 

با دندانه ی اره ای (Sawtooth)

این نوع، نسبت به نوع Full-depth Tooth دنده های کمتری دارند و زاویه قرار گرفتن مش کوچکتری دارند. بنابراین آنها می توانند با سرعت نسبتاً بالاتری نسبت به Full-depth Tooth درگیر شوند.
 

(Full Position)

این مدل می تواند هر جایی را در اطراف دور کامل به هم متصل کند.
 

(Single Position)

این نوع برای درگیری با موقعیت ثابت است، که در آن تنها یک مکان در هر چرخش مش می شود.
 

کاربرد کلاچ الکترومغناطیسی دنده ای در ماشین آلات

کاربرد کلاچ الکترومغناطیسی دنده ایبه صورت عمومی برای ماشین های چمن زنی، ماشین آلات چاپ و نقاله ها استفاده می شود. سایر کاربردها این نوع کلاچ ها در ماشین آلات تولید مواد غذایی و اتوماسیون کارخانه است.

اجزای تشکیل‌دهنده ی کلاچ مغناطیسی چیست ؟

 
روتور (Rotor ): روتور بخشی است که مستقیماً به شفت موتور متصل می شود و به چرخش مداوم شفت موتور و محور محرک کمک می کند.
سیم پیچی( Winding): سیم پیچ پشت روتور متصل است ، حرکتی ندارد. به منبع تغذیه ولتاژ بالا DC متصل می شود که توسط سیم پیچی به آهنربای الکتریکی تبدیل می شود.
آرماتور ( Armature): آرمیچر در جلوی روتور وصل شده است. توسط پیچ و مهره یا پرچ به هاب متصل می شود.
هاب ( Hub): هاب پشت آرمیچر متصل است. با شفت رانده شده توسط پیچ ها متصل می شود و با شفت می چرخد.
صفحه اصطکاکی (Friction Plate): صفحه پلیت بر اساس انتقال قدرت بین روتور و آرمیچر قرار میگیرد.
واحد تأمین (Supply unit): واحد تأمین شامل باتری، کلید کلاچ، سیم و غیره است.
 

کلاچ الکترومغناطیسی چگونه کار می‌کند ؟

 
برق ولتاژ بالا DC از دینام یا باتری، به سیم پیچ تامین می شود.
سیم پیچ یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کند که صفحه (plate) فشار را جذب می کند و کلاچ را درگیر می کند.
کلاچ با تعویض دنده توسط راننده، جدا می شود.
وقتی خروجی برق، از دینام در سرعت پایین کم است، کلاچ درگیر نمی شود. در این صورت سه فنر روی صفحه فشار وجود دارد تا در سرعت پایین هم بتواند کلاچ را درگیر کند.
 

مزایای کلاچ الکترومغناطیسی:

  • فرآیند عملیاتی آسان است.
  • جهت کار با کلاچ از اتصال دور استفاده می شود زیرا نیازی به اتصال ندارد.
     

معایب کلاچ الکترومغناطیسی:

  • هزینه بالا
  • از آنجایی که دمای بالا توسط هیچ یک از اجزای الکتریکی حفظ نمی شود، باید کنترلی در دمای آن وجود داشته باشد.