multi-plate clutch

کلاچ چیست ؟

درواقع کار اصلی کلاچ های تک صفحه ای و چند صفحه ای بر اساس یک شیوه است. با این تفاوت که از کلاچ های تک صفحه‌ای برای موتورهایی با گشتاور پایین استفاده می‌شود و از گلاچ های چند صفحه‌ای برای موتورهایی با گشتاور بسیار زیاد.
در مکانیزم کلاچ، شفت محرک، مستقیماً به یک موتور متصل می شود. در حالی که یا شفت محرک توان خروجی را تأمین می کند.
اغلب اوقات از کلاچ ها برای محدود کردن حرکت یا محدود کردن مقدار انتقال نیرو بین دو قطعه استفاده می شود.
 
یک مثال رایج از کلاچ این است که از آن در خودروها برای درگیر کردن و جدا کردن گیربکس و موتور خودرو استفاده می شود.
 
 

کارکرد کلاچ

 
هنگامی که دو سطح با هم تماس پیدا می کنند و تحت فشار قرار می گیرند، به هم متصل می شوند و به دلیل نیروی اصطکاکی که بین آن‌ها تشکیل می شود، سرعت یکسان شروع به چرخش می کنند.
این اصل اساسی یک کلاچ است. اصطکاک بین این دو سطح به مساحت یک سطح، فشار وارده به آنها و مواد اصطکاک بین آنها بستگی دارد.
عضو محرک کلاچ، یک فلایویل ( flywheel) نصب شده روی میل لنگ موتور و عضو محرک یک صفحه فشار است که بر روی شفت گیربکس نصب شده است.
برخی از صفحات اصطکاکی که گاهی به صفحات کلاچ نیز معروف هستند بین این دو عضو قرار می گیرند. کل این مجموعه به عنوان کلاچ شناخته می شود.

انواع کلاچ

در مهندسی مکانیک انواع مختلفی از کلاچ ها وجود دارد. انواع متعددی از کلاچ ها برای چندین منظور توسط مهندسان استفاده می شود، اگرچه هر نوع دارای مزایا و معایب خاص خود است که باید توسط مهندسان به منظور افزایش بازده مکانیکی یک قطعه مورد توجه قرار گیرد.
اصل کار انواع کلاچ ها نیز ماهیت متفاوتی دارد به همین دلیل در این بخش از این ارزیابی به طور مختصر به انواع کلاچ ها پرداخته می شود تا دیدی دقیق ارائه شود.

کلاچ چند صفحه ای:

این نوع کلاچ، دارای صفحات کلاچ متعددی است که برای انتقال نیرو از شفت موتور به شفت انتقال استفاده می شود.
علاوه براین کلاچ های چند صفحه‌ای به دو دسته تقسیم می شوند، کلاچ مرطوب و کلاچ خشک.
وقتی کلاچ در داخل حمام روغن کار می‌کند، به آن کلاچ مرطوب گفته می شود. از طرف دیگر، یک کلاچ خشک، بدون روغن کار می کند.
 

دلیل استفاده از کلاچ های چند صفحه ای

کلاچ تک صفحه ای برای موتورهایی که دارای گشتاور زیادی هستند، توانایی زیادی ندارد. در نتیجه باید به صورتی باشد که بتواند با ظرفیتی متناسب با گشتاور تولیدی موتور هماهنگ باشد. در موتور هایی که گشتاور زیادی تولید می‌کنند نباید از کلاچ های معمولی استفاده کرد. برای موتورهایی با گشتاور بالا باید از کلاچ هایی با صفحه های متعدد استفاده کرد.