روتاری جوینت فولادی

مقالات روتاری جوینت
بازدید: 1280

روتاری جوینت دو کاناله

مقالات روتاری جوینت
بازدید: 3817

کار روتاری جوینت چیست ؟

مقالات روتاری جوینت
بازدید: 3434

6 مرحله ساخت روتاری جوینت

مقالات
بازدید: 16

تعریف روتاری جوینت:

روتاری جوینت یک قطعه مکانیکی است که امکان عبور سیالات (مثل آب، بخار، روغن یا هوا) بین یک بخش ثابت و یک بخش چرخان را فراهم می‌کند. این قطعه در ماشین‌های چرخان، بازوهای رباتیک، درام‌های صنعتی، و بسیاری از تجهیزات اتوماسیون استفاده می شود.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز ساخت روتاری جوینت:

 

ابزار

توضیح

دستگاه تراش (Lathe)

برای ساخت شفت و بدنه

دریل و مته

برای سوراخ‌کاری کانال ها

دستگاه فرز (اختیاری)

برای ایجاد شیارها یا صفحات اتصال

واشر و اورینگ

رای آب‌بندی

یاتاقان بلبرینگ

برای چرخش نرم

واشر PTFE یا گرافیت

برای دما/فشار بالا

آچار و ابزار مونتاژ

برای بستن اجزا

 

متریال پیشنهادی برای ساخت روتاری جوینت:

جزء

متریال پیشنهادی

بدنه

فولاد ضد زنگ، آلومینیوم

شفت

فولاد CK45 یا استنلس

آب بند

NBR، Viton یا تفلون

یاتاقان

بلبرینگ استاندارد (SKF یا مشابه)

مراحل ساخت مرحله‌به‌مرحله:

مرحله ۱: طراحی اولیه و ابعاد

اواین مرحله در ساخت روتاری جوینت، طراحی اولیه و تعیین ابعاد می باشد. انجام دقیق این موارد در نتیجه نهایی تاثیر بسزایی دارد. در این مرحله ابن موارد باید انجام شود:

1. مشخص کردن قطر شفت و قطر بدنه بر اساس میزان فشار سیال و سرعت چرخش.

2. تعیین تعداد کانال‌های عبور سیال (یک‌کاناله، دوکاناله و …).

3. تهیه نقشه دو بعدی و سه‌بعدی با کمک نرم افزارهای مربوطه ترجیحاً با نرم‌افزاری مثل SolidWorks یا AutoCAD

مرحله ۲: ساخت شفت داخلی

برای ساخت شفت داخلی موارد زیر باید انجام شود:

1. برش اولیه شفت از فولاد با طول مشخص.

2. تراش دو سر شفت برای قرارگیری داخل بلبرینگ.

3. ایجاد کانال داخلی عبور سیال با دریل بلند.

4. شیارزنی جای اورینگ‌ها در بخش‌هایی که از بدنه عبور می‌کنند.

مرحله ۳: ساخت بدنه بیرونی

برای ساخت بدنه بیرونی موارد زیر را انجام دهید:

1. برش قطعه استوانه‌ای آلومینیوم یا استیل.

2. تراش سوراخ مرکزی برای جای‌گیری شفت (با حدود 0.2 میلیمتر خلاصی برای یاتاقان).

3. درست کردن جای بلبرینگ‌ها در دو طرف بدنه.

4. ایجاد ورودی/خروجی سیال روی بدنه (بوش یا رزوه‌گذاری برای اتصال شلنگ یا لوله.)

مرحله ۴: نصب یاتاقان‌ها و آب‌بندها

مرحله چهارم، نصب یاتاقان ها و آب بندها می باشد که از موارد مهم در ساخت روتاری جوینت به حساب می آید. موارد زیر را انجام دهید:

1. نصب بلبرینگ‌ها در دو سر بدنه با فشار مناسب یا قفل مکانیکی.

2. قرار دادن اورینگ‌ها در شیارها برای جلوگیری از نشتی.

3. استفاده از گریس مقاوم برای روان‌سازی اولیه.

مرحله ۵: مونتاژ نهایی

در ساخت قطعات، معمولا مونتاژ مرحله آخر ساخت قطعه می باشد. برای ساخت مونتاژ روتاری جوینت موارد زیر باید انجام شود:

1. وارد کردن شفت به داخل بدنه.

2. بررسی تطابق چرخش و خلاصی شفت.

3. سفت کردن مهره‌های اتصال، در صورت طراحی فلنج یا رزوه.

4. اتصال کانال سیال به ورودی و خروجی روتاری جوینت.

مرحله ۶: تست عملکرد

تست     

روش

تست نشتی

تزریق سیال با فشار (مثلاً هوا یا آب) و بررسی اطراف اورینگ

تست چرخش

چرخاندن شفت در حالت کاری و بررسی گیرکردن یا صدا

تست فشار

اعمال فشار واقعی کاری به مدت ۳۰ دقیقه و بررسی عملکرد     

نکات مهم:

·         از موارد حیاتی انتخاب آب‌بند می باشد ؛ مثلاً برای سیالات داغ از Viton یا گرافیت نرم استفاده کنید.

·         سعی کنید از بلبرینگ‌های مقاوم در برابر آب یا روغن استفاده کنید که عمر قطعه را افزایش می‌دهد.

·         برای جلوگیری از سایش زودرس توصیه می شود از گریس صنعتی استفاده ‌شود.

·         اگر روتاری جوینت برای سرعت بالا استفاده می شود ، از یاتاقان‌های با سرعت بالااستفاده کنید.

فایل‌های مفید (در صورت نیاز شما(:

·         نقشه دوبعدی (DWG)

·         مدل سه‌بعدی (STEP یا STL برای پرینت(

·         چک‌لیست مونتاژ و تست

سخن پایانی:

روتاری جوینت قطعه ای می باشد که درماشین‌های چرخان، بازوهای رباتیک، درام‌های صنعتی، و بسیاری از تجهیزات اتوماسیون استفاده می شود. با رعایت نکات و مراحل عنوان شده در مقاله می توانید روتاری جوینت مورد نظر خود را طراحی و بسازید.

 
بازدید: 16تاریخ انتشار : 1404/04/08